sportcom.lt
APIE SPYRUOKLIAVIMO NAUDĄ SVEIKATAI

APIE SPYRUOKLIAVIMO NAUDĄ SVEIKATAI

Daugiau nei prieš 30 metų amerikietis buvęs olimpinės rinktinės narys ir medicinos žurnalistas Albertas Karteris (Albert Carter) pastebėjo, išanalizavo ir aprašė visapusę treniruočių su batutu naudą fizinei ir psichinei sveikatai.

Būtų sudėtinga rasti efektyvesnį treniruočių būdą, nes spyruokliuojant ant batuto, traukos, pagreitėjimo ir stabdymo jėgos VIENU METU apkrauna VISUS kūno raumenis ir ląsteles, todėl mankštai pakanka skirti 10-15 minučių. Ji tinka bet kokio amžiaus ir fizinio pasirengimo žmonėms.

Kad geriau suprastume, kas vyksta šokinėjant ant batuto, pasitelkime "Formulės-1" lenktynininkų pavyzdį. Per varžybas bolidu apvažiavę 60-70 ratų, jie netenka apie 2 kg svorio. Tačiau važiuodami lenktynininkai nedaro jokių veiksmų, dėl kurių turėtų numesti svorį. Tad kodėl tai vyksta? Mat važiuojant juos veikia pagreitėjimo, stabdymo ir išcentrinė jėga. Nors žmogus nejuda, patiriama apkrova veikia jo raumenis, ląsteles. Tas pats vyksta ir šokinėjant ant batuto. Fiziškai tarsi nelabai dirbame, bet mus veikia pagreitėjimo, stabdymo ir traukos jėgų apkrova. Kildami į viršų – greitėjame, kūnui susilietus su pagrindu – stabdome. Net lengvai spyruokliuojant ant batuto kūno ląstelės patiria 25 proc. didesnę apkrovą nei vaikščiojant žemės paviršiumi. O jei lengvai šokinėjame, tik šiek tiek atsitraukdami nuo batuto pagrindo, apkrova padidėja 100-200 proc., jei šokinėjame kiek įmanoma aukščiau – net iki 400 procentų. Tai tolygu svarmenų svorio didinimui tradicinės treniruotės metu. Skirtumas tik tas, kad vienu metu apraunama ne viena raumenų grupė, kuriai skirtas treniruoklis, bet visi 638 kūno raumenys. Ląstelės automatiškai prisitaiko prie pakitusios aplinkos ir taip nuolat treniruojamos stiprėja.

FAKTAI APIE BATUTUS

  • NASA įtraukė batutus į astronautų reabilitacijos programą, nes nustatė, kad jie 68% efektyvesni už bėgimo takelį ir saugesni sąnariams bei raiščiams. Astronautai, būdami kosmose, per 2 savaites praranda 15% kaulų ir raumenų masės. NASA ištyrė, kad prarasta masė sugrįžta mažiau nei per 6 savaites, treniruojantis kasdien po 30 min. Tai itin aktualu visiems kenčiantiems nuo osteoporozes. Vokietijos gydytojai įrodė, jog spyruokliavimas ant batuto sustabdo kaulų retėjimą.
  • JAV aerobikos instituto atlikti tyrimai rodo, kad 20 sekundžių pasišokinėjimas ant batuto tarp treniruočių su įprastais treniruokliais raumenų jėgą padidina 25%.

    SPYRUOKLIAVIMAS PADEDA, TURINTIEMS PROBLEMŲ SU:

     

    -          nugara (tinka tik itin minkšti batutai su gumomis)

    -          per dideliu svoriu

    -          osteoporoze

    -          artritu

    -          depresija

    -          demencija (atminties susilpnėjimu)

    -          diabetu

    -          raumenų atrofija (nusilpimu)

    -          dubens raumenų nusilpimu (šlapimo nelaikymu)

    -          virškinimu

    -          stresu

          SPYRUOKLIAVIMAS IDEALIAI TINKA:

     

     

    -          širdies - kraujagyslių sistemai

    -          raumenų masės auginimui

    -          limfinei sistemai

    -          sąnarių stiprinimui

    -          vaikščiojimo ir stovėjimo sutvirtinimui

    -          imuninei sistemai

    -          atsipalaidavimui

    -          koncentracijai

    -          balansui

    -          siekiant daugiau motyvacijos gyventi

    -          ir kt.

     

IŠLIKITE AKTYVUS IR SVEIKAS

Šokinėjant ar spyruokliuojant ant batuto, suaktyvinamas kiekvienas kūno raumuo, o ypač tiesinantys stuburo raumenys. Tuo pačiu metu švelniai, be didelės apkrovos,  treniruojamas raumenynas, raiščiai ir sąnariai. Dirba ne tik raumenys, bet ir širdies ir kraujagyslių sistema, suaktyvinama limfotaka, todėl visas kūnas teigiamai veikiamas įvairiais lygmenim. Spyruokliavimas suaktyvina medžiagų apykaitą, padeda numesti svorio, padidina lankstumą, suaktyvina smegenų veiklą. Kai kurių rūšių batutai su gumomis labai tinka nugarai stiprinti.

 

IMUNINĖS SISTEMOS PALAIKYMAS

Šokinėjimas ar spyruokliavimas ant batuto mankština kiekvieną kūno ląstelę, suaktyvina širdies ir kraujagyslių sistemą, skatina limfos tekėjimą, o tai teigiamai veikia imuninę sistemą. Senstant širdies ir kraujagyslių sistemos procesai silpsta. Tačiau jie gali būti vėl pagreitinti spyruokliuojant ant batuto. Mankšta padeda nugalėti svetimus patogeninius mikroorganizmus, išvalyti organizmą. Praktinis patarimas: kai jaučiate pirmuosius peršalimo simptomus, paspyruokliuokite ant batuto po 1-2 min kas kelias valandas.

SVORIO MAŽINIMAS IR IŠLAIKYMAS

Kitaip, negu įprastoje treniruotėje, spyruokliuojant suaktyvinama kiekvienos kūno ląstelės medžiagų apykaita, o ne tik tam tikra raumenų grupė. Dėl to geriau pasisavinamas deguonis neperkraunant atskirų raumenų bei širdies ir kraujagyslių sistemos. Tyrimai parodo, kad 10 minučių tokios rytinės mankštos pakanka, kad medžiagų apykaita būtų suaktyvinta visai dienai. Tai reiškia, kad nieko nepakeitę sudeginsite daugiau kalorijų ir mankštindamiesi, ir ilsėdamiesi.

 

NATŪRALUS KRAUJO SPAUDIMO REGULIAVIMAS

Nuolatinė nuosaiki kardio-mankšta gali greitai sumažinti kraujo spaudimą ir efektyviai papildyti vaistų poveikį arba juos pakeisti. Spyruokliavimas mažina stresą ir padeda atsipalaiduoti.

 

DUBENS DUGNO RAUMENŲ STIPRINIMAS
Spyruokliavimas ar šokinėjimas ant batuto yra nepamainoma dubens dugno stiprinimo priemonė. Dažnas kamuojasi dėl šlapimo nelaikymo, bet nežino, kaip švelniai padėti sau. Kasdienė nuosaiki 15 minučių mankšta ant batuto itin efektyviai stiprina dubens dugno raumenis, tad palaipsniui jie vėl tampa pajėgūs atlikti savo funkcijas. 

ATMINTIES NUSILPIMAS, SUTRIKUSI ORIENTACIJA

Švelni mankšta ant batuto stimuliuoja smegenų ląsteles, skatina smegenų veiklą, atgaivina jas, paruošia darbui. Spyruokliavimas atitolina senatvines ligas, o jomis susirgusiems palengvina ligos eigą. Už matoriką atsakinga smegenų dalis, vadinama smegenėlėmis (cerebellum), ne tik palaiko pusiausvyrą, bet ir mokosi, kaip ją pagerinti. Taigi, kuo ilgiau šokinėsite, tuo geresnė bus pusiausvyra. Kaip ir visi mokymo procesai, šis vystosi lėtai, bet tai vienas iš naudingiausių universalių batuto naudojimo privalumų. Kasdieniame gyvenime tai įvertinsite  geriau jausdami savo kūno centrą, lengviau atlikdami fizinius veiksmus.

Smegenėlės atsakingos ne tik už pusiausvyrą, bet ir už kelis sudėtingesnius protinius ir mokymosi veksmus. Nuolat stimuliuojant smegenėles mankštos metu, ilgainiui lavinasi kognityviniai gebėjimai. Dr. Irvinas Masonas (Dr. Irvine Mason) iš Amerikos prichiatrijos ir neurologijos tarybos (American Board of Psychiatry and Neurology) sako: “Kai asmuo lavina pusiausvyrą, pagreitėja ir jo smegenų reakcija, kas gelbėja esant dėmesio sutrikimams... pagerėja pažinimas ir tokie gebėjimai, kaip skaitymas, rašymas bei suvokimas.”

NUGAROS STIPRINIMAS

Dauguma nugaros negalavimų kyla dėl laikysenos problemų ir nepakankamo fizinio aktyvumo. Priežastis - neišvystyti pilvo ir nugaros raumenys. Mankšta ant minkšto batuto gali aktyviai padėti išvengti nugaros problemų ir skausmo.

Kūno judesiai aukštyn-žemyn ant tampraus šokinėjimo pagrindo verčia raumenis nuolat įsitempti ir atsipalaiduoti. Tai juos stiprina, o traukos jėgos pasikeitimas raumenis atlaisvina ir atpalaiduoja. Be to, vidiniai raumenys yra stiprinami žmogui to net nepastebint. Mankšta ant batuto su gumomis teigiamai veikia ir tarpslankstelinius diskus. Švelnus stūmimas ir traukimas spyruokliuojant užtikrina, kad tarpslanksteliniai diskai būtų gerai aprūpinami skysčiais ir būtų pajėgesni veikti kaip buferiai.

BATUTŲ KLASIFIKACIJA

Pagal paskirtį ir naudojimo vietą batutai skirstomi į: lauko ir patalpų mini batutus, skirtus mankštai ir treniruotėms standartinio aukščio patalpose.

Atkreipkite dėmesį, kad batutas būtų sertifikuotas, pagamintas iš kokybiškų, saugių medžiagų, būtų tvirtas ir patikimas. Lauko batutas būtinai turi turėti apsauginį tinklą. Kaip ir bet kurios kitos grupės gaminiai, batutai labai ženkliai skiriasi savo kokybe, todėl patariame būti itin atidiems renkantis tą, kuris bus saugus ir  tarnaus jums ilgai.

Lauko batutai skiriasi dydžiu, konstrukcija, plieno storiu ir tvirtumu, šokinėjimo membranos ir apsauginio tinklo atsparumu mechaniniams pažeidimams ir UV spinduliuotei.

Renkantis lauko batutą atkreipkite dėmesį, kad plieninis vamzdis iš kurio pagamintas batuto rėmas būtų tvirtas ir stabilus.  Ypač jautri vibracijai batuto kojų ir žiedo jungtis. Čia neturi būti virinimo siūlių. T formos jungtis, kuri parodyta paveikslėlyje yra pati patikimiausia ir stabiliausia. Metalinės spyruoklės turi būti uždengtos ir apsauginis tinklas tvirtintis taip, kad spyruoklės liktų išorinėje tinklo pusėje.

Batutai, kurių spyruoklės lieka tinklo viduje, daugelyje pasaulio šalių yra uždrausti, siekiant išvengti traumų.  Šiuolaikinių kokybiškų batutų apsauginis tinklas viršuje tvirtinasi ant plieninio žiedo. Reikia atkreipti dėmesį, kad lauko batutus būtina tvirtinti prie žemės. Nepritvirtintas prie žemės batutas audros metu gali būti nuneštas vėjo, sulaužytas pats ir sugadinti automobilius, pastatus ar net sužeisti žmones. Paprasčiausias būdas tvirtinimui yra įkasti 2 plytas priešingose batuto pusėse 70 cm į žemę, prie jų pririšti plieninį trosiuką ir tuo  trosiukų pritvirtinti  2 batuto kojas.

Itin svarbu atkreipti dėmesį į mankštai skirtų batutų šuoliuko kokybę, tamprumą ir tolygumą. Lauko batutai gaminami su metalinėmis spyruoklėmis. Metalo spyruoklės gali išsitemti iki tik iki 50% savo ilgio.  Patalpų batutai būna mažesni ir pagal tampriąją dalį skirstomi į batutus su gumomis ir batutus su metalinėmis spyruoklėmis.

Je įsigysite  patalpų batutą su metalinėmis spyruoklėmis, jūsų  šuoliukas bus vidutinio ilgio arba trumpas ir užsibaigs stipresniu ar lengvesniu smūgiu į nugarą. Metalo spyruoklės anksčiau ar vėliau pradės girgždėti.

Gumos natūraliai pasižymi žymiai didesniu tamprumu. Vokietijoje gaminamo batuto Bellicon® patentuotos sutankintos gumos gali išsitempti iki 170% savo ilgio, o šokinėjimo pagrindas yra tamprus. Dėl šių technologinių naujovių, nusileidimas ant batuto yra gilus ir tolygus, jis visiškai neapkrauna nugaros apačios, sąnarių ir raiščių. Vienintelius bellicon® batutus dėl labai efektyvios, bet švelnios mankštos bei patvirtinto poveikio nugaros raumenims, stuburui ir tarpslanksteliniams diskams, iniciatyva “Kampanija už sveikesnę nugarą” (AGR, Aktion Gesunder Rücken) apdovanojo savo patvirtinamuoju antspaudu. Jis suteikiamas tik tuomet, kai gaminys atitinka griežtus reikalavimus, kuriuos sudarė neprikausoma medicinos bei terapijos ekspertų grupė, kurią sudaro dviejų kompetetingų profesionalių medicinos asociacijų: Federal Association of German Back Schools (BdR) e.V. ir the Association Forum Healthy Back e.V. – Better living nariai. Tik griežtai patikrinti gaminiai gauna AGRpatvirtinamąjį antspaudą.

APIE MANKŠTĄ ANT BATUTO

 

-          Šokinėjant ar spyruokliuojant ant batuto naudojame tik 40% savo raumenų jėgos, todėl lengva PERSISTENGTI. 

-          Objektyviai įvertinkite savo fizinį pajėgumą, ypač jei iki šiol nesportavote. Pradėkite nuo spyruokliavimo, leiskite raumenims sustiprėti, įsiklausykite į savo kūną ir apkrovas didinkite nuosekliai.

-          Jei turite nugaros problemų, visada tik spyruokliuokite ir rinkitės sveikos nugaros asociacijos patvirtintus gaminius.

-          Spyruokliuodami ar šokinėdami laikykitės tiesiai, pečius atveskite atgal, pakaušiu tempkitės aukštyn, pilvą ir sėdmenis įtraukite. Keliai turi būti lengvai sulenkti.

-          Mankštos trukmę pasirinkite pagal savo pajėgumą. Nebūtina visas 10-15 min mankštintis be pertraukos, galima tai daryti trumpesnėmis atkarpomis.

-          Mankštintis penkis kartus per dieną, geriau, negu tris, tris kartus -  geriau, negu vieną, o vieną – geriau, negu nei vieno.

-          Mankštinkitės tol, kol pakis kvėpavimas, tuomet padarykite pertrauką.

-          Pirmą kartą pasisupus ant batuto gali kiek svaigti galva. Taip nutinka dėl to, kad apkrovoms veikiant visus kūno organus ir raumenis, smegenys vienu metu gauna labai daug impulsų. Paprastai prie to greitai apsiprantama ir galvos svaigimas praeina jau po antro-trečio karto.

-          Visada supkitės ar šokinėkite basomis ar su neslidžiom kojinėmis. Taip mankštinami paprastai nejudrūs pėdų sąnariai ir raumenys.

Daugiau informacijos apie šokinėjimo ant batutų poveikį sveikatai, mankštos ant batutų pavyzdžių ir vokiškus vidaus mini batutus Bellicon® rasite tinklalapyje www.adsensum.lt.   

Kokybiškus lauko batutus ir baseinus rasite tinklapyje www.sportcom.lt.